Czy będziesz szczęśliwszy/a jeśli wydasz na nowy gadżet czy na wyjście do restauracji i przeżycia?

 

Rezultaty eksperymentów pokazały, że jeśli chodzi o satysfakcję długo i krótkoterminową, wydawanie pieniędzy na nowe doświadczenia uszczęśliwia ludzi bardziej niż kupowanie przedmiotów.
Dlaczego? Nasze przeżycia jak leżenie na plaży, zjazdy z czasem pięknieją. Po drugie „używamy” najlepszego źródła szczęścia czyli towarzystwa innych. Natomiast przedmioty powszednieją przyzwyczajamy się i już nam się nie podobają.
Ciekawe wybory dokonywali uczestnicy w zależności od dochodu. Grupa która zarabiała do 2 tysięcy dolarów na miesiąc podzieliła się prawie po równo na stronników zakupów rzeczy i doświadczeń. Jednak generalnie im wyższe dochody, tym częściej uczestnicy badania wybierali zakup doświadczenia niż przedmiotów.

Richard Wiseman. 59 sekund. Pomyśl chwilę, zmień wiele (Kindle Locations 377-379). WAB. Kindle Edition.

  1. Van Boven i T. Gilovich, To Do or To Have: That Is the Question, „Journal of Personality and Social Psychology” 2003, t. 85, s. 1193–1202.

 

Zostaw komentarz